GTO står för "Game Theory Optimal" och har använts frekvent i pokervärlden de senaste åren. Målet med den här artikeln är att klargöra vad det betyder och hur det appliceras, när du ska använda det när du spelar, vilka strategier som gäller för att spela GTO-poker. Både för nybörjare och proffs.

Vad är poker-GTO?

I poker finns det två huvudsakliga sorters vinnande strategier som du kan välja bland i alla situationer:

  1. Utnyttjande: När du spelare på ett sätt som gör att du maximerar ditt förväntade värde i alla situationer genom att kontra motståndarnas dåliga spel och dåliga mönster. Ja, att ofta spela såhär ger dina motståndare möjligheten att utnyttja dig också, men sämre spelare kommer inte att ändra sitt spel för att kontra detta. Det tillåter dig att maximera dina vinster i längden.

  1. GTO: Den här spelstilen innebär att det är du själv som försöker spela perfekt poker vilket i sin tur öppnar upp för motståndarna att göra misstag mot dig (det är så majoriteten av dina vinster kommer uppstå). Det innebär att du alltid kommer bluffa eller semi-bluffa emellanåt.

Vilken spelstil är bäst?: GTO vs. Utnyttjande?

Innan vi djupdyker in på strategiska koncept kring GTO så är det viktigt att förstå vilken av de här två stilarna som kommer generera mest vinster för dig som nybörjare eller som proffs. Det enkla svaret är att det är en kombination av båda, men oftast är den mer utnyttjande stilen den som är bäst

Generellt sett så spelar de flesta spelarna inte GTO-poker utan öppnar ofta upp sig för att bli utnyttjade på något sätt, vilket gör det möjligt att vinna mycket pengar om man spelar utnyttjande. Det är bara vid några av det största borden med de högsta mörkarna som GTO används till fullo, men även där så används utnyttjande spel ibland.

Med det sagt så kommer det hjälpa dig att lägga en solid grund i ditt pokerspel om du förstår och lär dig applicera GTO. Vidare så är det viktigt att ha en grundläggande förståelse för GTO så att du vet när du ska avvika från det så att du kan maximera dina vinster. 

GTO-strategi

Som Ed Miller skriver i sin poker "Poker's 1%" handlar det mest fundamentala konceptet som bara världens bästa spelare förstår om frekvenser. Det kan vara i relation till cbets, bluffar, när man ska lägga sig, syna, höja etc.

GTO lösare (mjukvara som går att ladda hem - något vi ska diskutera längre fram) kommer ge lösningar på hur man ska spela så optimalt som möjligt givet situationen och de rekommenderar ofta att man använder en blandning av strategier beroende på en bestämd frekvens

T.ex i en given situation på rivern kan en lösare säga till dig att syna en specifik hand 70% av gångerna, lägga dig 30% av gångerna. Den kan också föreslå att att du, givet en specifik situation, synar 50% av gångerna, lägger dig 35% av gångerna och höjer 15% av gångerna. 

Frekvenser är ett sånt fundamentalt koncept och glöms ofta bort, men konceptet är närvarande i följande 5 GTO-koncept:

1. Händer preflop

För att kompensera för dåliga positioner så måste spelarna blir mer tighta ju längre från knappen de sitter 

Med det sagt räcker det inte att enbart öppna premiumhänder. Givet GTOs principer om starthänder vill du ofta ha en balanserad samling händer som du spelar i varje position, och några av de pokerhänderna vara såna som är starka oavsett hur floppen ser ut (låg, medel, hög, etc)

Diagrammet nedan visar vilka starthänder som en nybörjare bör höja med i vilken position, enligt GTO. Det gäller spel online med max 6 spelare. Tabellen är färgkodad enligt olika positioner på bordet (vilken färg som representerar vilken position finns beskrivet under diagrammet)

poker GTO preflop beginner poker chart

utg


 

NOTERA: Det är fördelaktigt för GTO-spelare att använda en mixad strategi för att delta i spelet från lilla mörken. Kombinera några syner med höjningar för vissa typer av händer, något som inte går att illustrera i färgsystemet ovan. Ofta kan det bestämmas vilka händer man bör spela genom att använda matematik, som vi diskuterar nedan

Andra GTO-diagram kan beskriva ageranden innan floppen som visar vilka händer som bör spelas efter att en spelare har höjt, vilka händer som bör 3-bettas, vilka händer som man ska fortsätta spela efter att man har höjt och möter ett 3-bet, etc. Att använda lösare kan hjälpa dig att välja vilka händer du ska fortsätta spela när du stöter på vissa typer av ageranden.

2. Pottodds

Som pokerspelare bör du alltid ta beslut som ger dig vinst. Att förstå principerna kring pottodds och pottequity kommer hjälpa dig ta bättre beslut

Exempel på GTO-poker: Pottodds efter floppen

Låt oss säga att du har JhTh och det ligger 9h8h2s4c (open-ended straight-flush draw). Det ligger $50 i potten och vi har $40 kvar i vår stack. Vår motståndare har mer marker än vad vi har och går all-in. Att spela GTO i det här fallet innebär helt enkelt att räkna ut om vi går plus eller minus i längden på att syna. 

Vi antar att en hjärter, sjua eller dam ger oss den vinnande handen. Det betyder att vi har 15 kort (outs) av 46 som kan rädda oss, vilket innebär att vi kommer sätta vår hand 32.6% av gångerna.

Men vad händer om vår motståndare har triss? I det fallet så kommer han ha den vinnande handen om 4h eller 2h kommer på river. Då får vi färg men han sätter kåken. Om vi reducerar antalet outs från 15 till 14.5 för att ta med det i beräkningen så får vi en equity på 31.5%.

Nu måste vi räkna ut pottoddsen vi får:

(motståndarens bet / (vårt bet + pott)) = pottodds

= $50 / ($40 + $90)             

= $40 / $130

=  30.7%

Det betyder att vi måste ha mer än 30.7% equity för att det ska vara värt att syna. Då vår equity är 31.5%(och då har vi räknat med om vår motståndare får kåk), så kan vi se att det är värt att syna. Ja, majoriteten av gångerna kommer vi förlora, men i längden kommer beslutet att generera en liten vinst - så det är helt korrekt att syna här. 

OBS: Det bör noteras att konceptet pottodds inte enbart kan appliceras på drag. Om din motståndare bettar 50% av potten så får du odds 3:1 att syna, vilket innebär att du bör vinna 25% av gångerna för att det ska vara värt att syna. Så om din nuvarande hand har mer än 25% equity (du kan använda en equitykalkylator som Equilab till PC eller PokerCruncher till Mac) mot vad du tror att din motståndare kan ha så bör du syna.

Exempel på GTO-poker: Pottodds innan floppen

Anta att du höjer 3bb innan floppen och blir 3-bettad av personen som sitter på knappen till 9bb. Det är nu din tur och du måste bestämma dig för hur du vill agera. I såna situationer kan vi använda pottodds som stöd för beslutet vi ska ta. 

I det här fallet är potten:

= (vårt bet+ 3bet + lilla mörken + stora mörken)

= (3bb + 9bb + 0.5bb + 1bb)

= 13.5bb

Det innebär att vi måste syna 6bb för att vinna en pott på 13.5bb, så vi bör ha en equity på ungefär (6bb / (6bb + 13.5bb)) = 30.7% mot de händer vi tror att vår motståndare har för att kunna fortsätta.

Det finns dock minst 3 faktorer till som du bör ha i åtanke när du tar ditt beslut:

  • Position: När du sitter ur position är det mycket svårare att uppskatta din equity då din motståndare kan använda sin position för att sätta dig i knepiga situationer. Vi bör alltid lägga på ungefär 7% på vår equity för att gå med vinst när vi sitter ur position.
  • Implicita odds/omvända implicita odds: Alltså förväntade vinster/förluster på pengar som åker in i potten efter floppen (alltså mer än vad vi investerade innan floppen). 
  • Din motståndares hand: Det finns en del statistik att ha i åtanke när det gäller 3betting (t.ex 8% av 3bets kommer från knappen), men siffrorna avslöjar inte vilka händer som vår motståndare 3bettar med i 8% av fallen. Båda diagrammen nedan visar 8% av de möjliga händerna, både polariserat och icke-polariserat.

Icke-polariserade händer (7.4% of händerna):

depolarised hand range

 

Polariserade händer (7.54% of händerna):

 

polarised hand range

 

Du kan se att händerna ser väldigt olika ut. Och vi vet inte om han 3bettar en hand vissa gånger och synar eller lägger sig med samma hand andra gånger. 

Oavsett så krävs det en liten del utnyttjande pokerstrategi för att veta hur du på ett korrekt sätt ska agera mot ett specifikt urval av händer. 

3. Minimum Defence Frequency (MDF):

Det här refererar till den procent av händer som vi måste fortsätta spela (antingen syna eller höja) för att inte bli exploaterade av våra motståndare. Det bör noteras att det här konceptet oftast används för att studera spelet utifrån och är svårt att applicera när man spelar. 

Oavsett så kommer du kunna ta bättre beslut vid borden om du läser på om dessa GTO-tips för nybörjare. Speciellt om din motståndare är extremt aggressiv.

Formeln för MDF är:

POTTENS STORLEK / (POTTENS STORLEK  + BETTETS STORLEK) = MDF

Som ytterligare stöd har vi tagit fram en GTO-tabell på vanliga bet-storlekar som du kan stöta på i en hand och vilken minimum defence frequency du måste använda dig av i de fallen. 

 

Bettets storlek relativt pottens storlek (%)

Minimum Defence Frequency (%)

100%

50%

75%

57%

66%

60%

50%

67%

33%

75%

 

För att bestämma vilka händer du vill fortsätta spela, ta antalet händer du kan tänka dig spela och använda MDF för att räkna ut hur många av de händerna du bör fortsätta med. Generellt så bör du välja de mest spelbara händerna och de händer som har högst equity.

T.ex om du bettar i HJ och BB synar. Floppen kommer Qh9h6c. Din motståndare gör det oväntade och bettar halva potten. Med MDF i åtanke så bör vi syna med 67% av våra händer.

Om vi använder diagrammet med starthänder ovan så kan vi se att kan spela 254 händer från HJ. Se diagrammet nedan: 

starting hand chart

 

Enligt MDF måste vi försvara 67% av de här händerna, alltså 170 stycken, för att inte bli utnyttjade. Händerna vi bör spela är de som har högst equity och som är mest spelbara, som: 

  • Färgdrag
  • Open-Ended Straight-Drag
  • Gut-Shot-Stegdrag
  • Överkort
  • Par eller bättre

Det innebär att händerna vi bör spela efter floppen ser ut som nedan:

flop continuing range

Notera följande:

  • Vi tog bort pocketpar 4 och 5 då du har väldigt låg chans att förbättra din hand med dessa på turn och river.
  • Vi fortsätter bara med AX-kombinationer där båda är hjärter (färgdrag) om vi inte har ett par eller bättre. 
  • Vi tar med 4 kombinationer av AJ där alla tre har hjärter A, och AcJh som kan blockera din motståndare från att få den högsta färgen.

För att förenkla det hela lite så låt oss säga att vi synar med alla dessa händer och på turn kommer ett blankt kort (spader 2). Vår motståndare bettar pott. För att inte bli utnyttjade så måste vi, enligt MDF, försvara 50% av händerna vi kan tänka oss spela efter floppen, vilket betyder att vi måste spela 85 av 170 händer. De händerna bör vara de bästa färgdragen, de bästa stegdragen och våra bästa träffar. Det kan se ut ungefär såhär:

best hands chart

 

Notera att vi fortsätter med följande kombinationer:

  • Nötfärgdrag
  • Par + färgdrag
  • Gut Shot + färgdrag
  • Näst högsta Par, högst kicker+
  • En kombination av JJ  som inte blockerar färgdraget eller backdoor-färgdrag. 

Samma övning kan göras på river, men här kommer vi lägga våra missade drag och behålla de starkaste träffarna. Kom ihåg att tänka på blocker-effekten när du synar med svagare händer (för att undvika att du synar för mycket och så du kan bestämma vilka kombinationer du bör fortsätta med enligt MDF).

4. Hitta balans: Hur stort ska du betta?

Om du vill vara svår att utnyttja (och för att spela balanserat och oförutsägbart), så måste du balansera bluffar med bra händer när du bettar. Antalet händer du bör bluffa med beror på hur stort ditt bett är (i relation till potten). Det konceptet är dock endast applicerbart på rivern då drag på floppen och turn fortfarande har equity, medans drag som inte har suttit inte har någon equity på river.

OBS: På floppen vill du ha ratio på att betta bluffar och att betta bra händer på ungefär 2:1. Mest för att du inte kommer stöta på lika många grymma händer på floppen som du kommer göra på rivern, och för att bluffar fortfarande har equity på floppen. På turn bör din bluffratio vara ungefär 1:1. På rivern kan du använda tabellen nedan för att se hur ofta du bör bluffa om du ska spela GTO-poker.

Betstorlek

Värdebet %

Bluff %

25%     (1/4-pot)

83%

17%

33%     (1/3-pot)

80%

20%

50%     (1/2-pot)

75%

25%

66%     (2/3-pot)

72%

28%

75%     (3/4-pot)

70%

30%

100%   (Pot)

67%

33%

150%   (1.5x-pot)

62%

38%

200%   (2x-pot)

60%

40%

Tabellen fungerar i relation till pottoddsen du ger din motståndare. Om du bettar 50% av potten så måste din motståndare syna 25% av gångerna. Så enligt GTO så bör du ha bluffat 25% av gångerna här så att det inte spelar någon roll om din motståndare synar eller inte.

De bästa händerna att bluffa med på rivern är de händer som inte innehåller något kort som blockar det du tror din motståndare har. T.ex att bluffa med ett missat färgdrag med ess som högsta kort kan vara ett misstag då du blockar det missade färgdraget du vill att din motståndare ska ha (så det är mindre chans att din motståndare faktiskt har ett missat färgdrag). Utöver det så har ett ess oftast lite värde om det blir showdown.

Om färgen sitter på river och du vill betta så kan du bluffa med någon AX-hand där esset är av samma färg som ligger på bordet. Om du blockat nötfärgen betyder det att din motståndare inte har den. 

5. Cbetting-frekvenser och betstorlekar

Nybörjarstrategierna för GTO-poker innehåller inte bara bluffar och värdebets. Det finns också regler om hur ofta du bör cbetta i vissa positioner och hur stora de betten bör vara! Pokerlösare har hjälpt storspelare något oerhört på det planet, något som vi ska diskutera i nästa sektion.

GTO-mjukvara

Det har släppts många GTO pokerlösare på senare år som hjälper nybörjare, mellanbra och bra spelare genom att visa hur de ska spela korrekt poker i olika situationer utifrån ett GTO-perspektiv.

PokerSnowie och PioSolver är de mest använda programmen för GTO och för att studera dina händer "behind the scenes". 

Du kommer inte kunna använda programmen för att räkna ut vilka händer din motståndare kan ha eller vilka händer du ska checka eller betta med i realtid, men de här programmen kan hjälpa dig med GTO-strategier som i slutändan genererar vinst. De får dig också att tänka ett steg längre när det gäller GTO.

Mjukvarorna kommer hjälpa dig med GTO-aspekter som balanser, välja den optimala betstorleken, bemästra cbet-strategier med mera. 

GTO i turneringar

I turneringar har man ofta mindre stack i turneringens senare skede än vad man har i cash games. Så för att kunna följa GTO-riktlinjerna så har man skapat flertalet diagram genom åren för att man ska kunna ha koll på vilka händer man ska gå all-in med (och när man ska syna beroende på hur många big blinds du har kvar när du sitter med lite marker). 

Lägg märke till att diagrammen nedan gäller heads-up. Så vid ett bort med fler spelare så kan du enbart använda det om ingen har synat och du sitter på lilla mörken. På samma sätt kan diagrammet som visar när du ska syna enbart användas när du sitter på stora mörken och den som går all in sitter på lilla mörken (då spelaren kan ha mycket bredare variation i vilken hand han har än om spelare i tidigare positioner går all-in).

För diagrammet som visar om du ska gå all-in eller inte kan du dela siffrorna på två för att se vilka händer du ska trycka med på knappen. Om du delar alla siffror med 4 kan du se vilka händer du ska trycka med om du sitter i CO. Notera dock att några siffror är omöjliga att räkna ut för CO eller positioner till höger om mörkarna då den högsta siffran är "20+" big blinds, som också används för ganska många händer i all-in-diagrammet.

Båda GTO-diagrammen nedan används optimalt sett för heads-up-spel, men ibland kan det leda till mer vinster om man använder en mer utnyttjande strategi för HU. Men om du enbart följer diagrammen nedan så kommer du spela enligt GTO och det kommer vara väldigt svårt att exploatera din strategi! 

När vi ändå pratar om all-in/fold-diagram så har pokerproffset Max Silver skapat en bra GTO all-in/fold-mjukvara som heter SnapShove. (Det är tillgängligt online till dator på www.snapshove.com eller till iOS och Android)

Användarna kan se GTO-exempel på vilka händer de ska gå all-in med i flera olika situationer (Du kan ställa in hur många big blinds du har, vilken position du är i, hur stor ante det är relativt till big blind och massa andra alternativ).

Slutsats

Då pokern konstant utvecklas så utvecklar också spelarna sina taktiker och spelsätt för att ha fördel och vinna pengar. Det är ofta fördelaktigt att använda en utnyttjande strategi än att enbart spela GTO, men de mer avancerade GTO-koncepten kan ge dig fördelar då:

  • Det ger dig en solid grund i ditt spel.
  • Det gör det lättare att veta när du ska gå ifrån din strategi när du möter vissa typer av motståndare.
  • Du kan undvika att hamna i ett ställningskrig med dina motståndare då du kommer ta solida pokerbeslut baserad på GTO-strategier.
  • Du behöver inte göra en massa antaganden om din motståndares spelstil.
  • Du behöver inte vara resultatorienterad

Den här artikeln är bara toppen av isberget som är GTO-strategier i poker. Fortsätt att läsa på om de här strategierna och fundera på om du ska investera i GTO-mjukvara som kan hjälpa dig ta grymma beslut!

Matthew Cluff är en pokerspelare som specialiserar sig på 6-MaxNo Limit Hold’em-spel. Emellanåt skriver han onlinepokerinnehåll åt olika sajter.